måndag 9 februari 2015

Mina tårtor - Tack 4b!

På hösten 2014 hade jag praktik i fyra veckor i en fjärdeklass. Min sista dag med dem råkade också vara min födelsedag, så då tyckte jag självklart att jag skulle bjuda dem på tårta! Så jag överraskade klassen med film och tårta sista timmen på fredagen.



Jag ville göra en tårta med milda smaker, så att det skulle passa alla. Därför blev det vaniljbottnar, fylld med Ahlgrens bilar-fluff och vaniljkräm, spacklad med vaniljsmörkräm. täckt med sockerpasta och dekorerad med sockerpasta och gum paste (och en godis i pennan). Hela tårtan var laktosfri.



Jag valde att göra bottnarna i min lite större springform, men ökade inte mängden smet tillräckligt mycket, vilket gjorde att det blev en ganska låg. I efterhand, när jag insåg att alla elever blev ganska mätta ändå, tycker jag att det var ett ganska lyckat missöde. I övrigt gick montering och täckning mycket smidigt.



Jag funderade först på att göra tårtan i samma tema som filmen vi skulle se - Modig - men alla mina idéer kändes för avancerade för den tid jag hade på mig så det blev istället skoltema. Då tänkte jag först täcka hela kanten med stående pennor. För att det inte skulle bli för mycket sockerpasta köpte jag godis att ha inuti pennorna. Men efter att jag modellerat första pennan insåg jag vilket jättearbete det skulle bli att få till tillräckligt många för att täcka hela kanten och koncentrerade mig istället på toppdekorationer. Joakim kom med idén om ett papper, och jag skrev texten med lite utblandad pastafärg, likadant som på linjalen. Suddet var enkelt att krama till. Jag lät kanterna vara rundade för att det skulle se använt ut och pudrade lite kakao på en kant för att se ut som blyertsrester.



Jag måste säga att det här är en av de roligaste tårtorna jag gjort, både för att det var roligt att pyssla med dekorationerna och för att den blev så uppskattad av eleverna. De trodde att suddet var ett riktigt och undrade vem som skulle få det!



2 kommentarer:

  1. Åh, vilken underbar tårta! Haha, kul att eleverna trodde suddet var äkta. ^^ Hade blivit jätteglad om jag som elev blev bjuden på en sån tårta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Matilda! ^^ Ja, de frågade många frågor innan de vågade tro på att allt var ätbart ;)

      Radera