lördag 12 december 2015

Tack 5b och god jul!

Jag studerar till lärare och är inne på min näst sista termin. Den här hösten har jag därför varit ute på min praktik, eller verksamhetsförlagda utbildning som det heter. Jag har under 13 veckor varit i en fantastisk femteklass och utvecklats massor. Jag var i samma klass under fyra veckor förra hösten och det var så roligt att återse eleverna. I tisdags var min sista dag och jag bjöd (precis som förra året) på tårta. Eftersom klassen var lite större i år så tog jag med två tårtor och tänkte att jag kunde ge resterna till lärarna. Men eftersom så många ville ta två gånger blev det inget kvar!


Jag ville göra juliga fyllningar eftersom det också var tårtor som skulle önska eleverna god jul. Jag valde att göra olika fyllningar för att eleverna skulle få ett val utifall att någon absolut inte gillade någon fyllning. Dock blev den blå mer populär tack vare skumtomtefyllningen! Båda tårtorna var laktosfria.




Den blå hade vaniljbottnar, fyllda med skumtomtefluff och chokladfluff, spacklad med vaniljsmörkräm, täckt med marsipan och dekorerad med kristyr, strössel och silverskimmer. Skimret hade jag kunnat strunta i då det mer såg ut som att tårtan var mjöldammig än att det glittrade.




Den röda tårtan hade vaniljbottnar, fyllda med pepparkaksmousse och hallonmousse, spacklad med vaniljsmörkräm, täckt med marsipan och dekorerad med gumpaste och marsipan. Pepparkaksmoussen var ett experiment från min sida, men blev väääldigt god. Jag ska försöka komma ihåg att lägga upp receptet någon gång framöver.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar