lördag 26 mars 2016

Super Mario Galaxy 2

Här kommer helgens andra tårta, som serverades på min systersons födelsedag i måndags. Han gillar tv-spel och spelar speciellt mycket Super Mario Galaxy 2 på wii, därför fick det bli tårtans tema. Jag hämtade från skolan samma dag (inte ska födelsedagsbarnet behöva gå på fritids när moster är i stan), men satt i ett annat rum medan jag gjorde klart tårtan eftersom han ville ha kvar överraskningen. Och han blev mycket nöjt överraskad på kvällen då han såg den!


Tårtan innehöll - enligt födelsedagsbarnets önskningar - vaniljbottnar, fylld med hallonmousse och passionsfruktsmousse, spacklad med vaniljsmörkräm, täckt med marsipan och dekorerad med gumpaste (och en kaka i näsan).


Tiden blev väldigt knapp under helgen i och med att jag för utom att baka två tårtor även var tvungen att arbeta på mitt examensarbete inför en inlämning. Därför ändrades planerna för utseendet från en modellerad Mario ovanpå till Marios ansikte, med inspiration av en bild jag hittat på Pinterest. Jag blev dock riktigt nöjd med hur det blev. På sidorna är de söta små stjärnorna från spelet och en nia för gossens ålder. Bredvid stod också en liv-svamp, eftersom han nu gått "1 up" i ålder. Ett N istället för M på Marios mössa fick symbolisera födelsedagsbarnets namn.



 Förutom att fyllningarna var lite väl lösa gick bakningen smidigt. Systersonen var också nöjd och glad. Han och hans lillebror är redan i full gång med att planera nästa års tårtor...


2 kommentarer:

  1. Mario Time!! :-)

    Vi har smaskat i flera dagar, det var en tårta som "höll" väldigt bra - blev inte blöt eller på annat sätt tråkig. MUMS!!

    SvaraRadera