söndag 10 april 2016

Rosor, rosor, rosor

Idag fyller min syster Annsofi år. Jag åkte därför söderut för att kunna baka en tårta till henne. Hon hade önskat sig spritsade rosor över tårtan och fräscha smaker.


Det blev en tårta med vaniljbottnar, fylld med passionsfruktsmousse och vit chokladmousse, spacklad med vaniljsmörkräm och spritsad med frostning med smak av lime och lemon curd. Den orangea rosen är gjord i gumpaste och är borstad med guldskimmer.


Vilket jäkla helsike den här tårtan var. Frostingen jag spritsade med var ett litet experiment från min sida och visade sig alldeles för lös för att spritsa på sidorna med. Då tillsatte jag mer florsocker för att få den fastare varpå den blev alltför fast, men ändå inte ville stanna kvar där jag tyckte den skulle vara. Jag skrapade av och gjorde om mååånga gånger, men till slut blev det ju något i alla fall! Men jag borde ha kört på det säkra kortet marängsmörkräm istället...


2 kommentarer: