lördag 1 april 2017

Rosa tårta, extra allt


Den här helgen tog jag ledigt på fredagen och gjorde långhelg hemma hos mina föräldrar. Min syster Åsa som fyllde år i tisdags kom också dit med sin son och vi firade hennes födelsedag. Som jag nämnde då jag gjorde hennes möhippetårta så gillar hon rosa. Bilden hon skickade som inspiration denna gång var väldigt rosa den med. Det var också mycket av allt, precis som det blev på min version av tårtan. 



Tårtan bestod av vaniljbottnar, fylld med chokladfluff i två lager och hallonmousse i ett lager, spacklad med vaniljsmörkräm, täckt med hallonmarängsmörkräm och chokladglasyr och dekorerad med vit chokladbark, pingvinstänger, chokladdoppade grissini, chokladfingrar, chokladcigarrer, maränger, praliner, maltesers, geléhallon, gelésmultron, geléhjärtan, minthjärtan, hallonbåtar, minimarshmallows och strössel.


Jag fick mycket hjälp av mamma, Åsa och mina systersöner Nilas och Joar. Bakandet gick därför väldigt smidigt!


Jag har länge velat göra den här typen av tårta, men varit orolig att jag inte skulle få till balansen rätt och att tårtan skulle kännas plottrig. Jag gick därför väldigt mycket efter exempelbilden och blev väldigt nöjd med resultatet (för ovanlighetens skull, annars brukar jag ju vara rätt självkritisk). Det enda jag inte är så nöjd med är bilderna, men det var svårt att fota den!


1 kommentar:

  1. Den här var fantastisk. Både till utseende och smak som vanligt. 😍😘

    SvaraRadera